Uczestnikami etapu szkolnego byli: Marta Fijałkowska, Aleksandra Krzosek i Damian Pawłowski. Eliminacje szkolne odbyły się 5 grudnia 2013 r. w szkołach ponadgimnazjalnych, które zgłosiły uczniów do udziału w zawodach.
Drugi etap to eliminacje okręgowe. Odbędą się one 6 marca w SGH w Warszawie i zakwalifikował się do nich Damian Pawłowski.
Wszystkim uczestnikom Serdecznie gratulujemy!
Program i literatura IX edycji
Hasło przewodnie: „Własna firma”
W założeniach Olimpiada Przedsiębiorczości łączy w sobie następujące cele:
- uświadomienie młodzieży konieczności zachowywania się w sposób przedsiębiorczy, jeżeli chce ona realizować własne cele w życiu prywatnym i zawodowym;
- rozbudzenie i wzmocnienie wśród młodzieży postaw i zachowań przedsiębiorczych;
- doskonalenie u młodych ludzi umiejętności analizy zjawisk zachodzących w gospodarce, w organizacji oraz w życiu prywatnym, mających wpływ na zachowania przedsiębiorcze;
- rozwijanie u młodzieży zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, planowania oraz realizacji przedsięwzięć, rozwiązywania w sposób twórczy problemów, skutecznego komunikowania się, poszukiwania informacji i na ich podstawie podejmowania decyzji, współdziałania w zespole oraz negocjacji;
- tworzenie pozytywnego klimatu wokół działalności biznesowej;
- lepsze przygotowanie młodzieży do wyzwań współczesnego świata, do których należą tendencja do integracji i globalizacji życia społecznego, wzrost roli wiedzy i informacji oraz coraz szybszy postęp naukowo-techniczny;
- zachęcanie młodzieży do studiowania w uczelniach ekonomicznych.
Tak różnorodne cele Olimpiady powodują, że uczestnicy są oceniani nie tylko pod kątem posiadanej wiedzy i umiejętności jej przełożenia na praktyczne umiejętności, ale także badane są reprezentowane przez nich postawy i zachowania przedsiębiorcze. Z tego powodu formy zadań na Olimpiadzie są zróżnicowane. Wiedza jest sprawdzana poprzez testy; postawy i zachowania przedsiębiorcze są badane poprzez przygotowywane przez uczestników projekty, a także rozwiązywanie przygotowanych case'ów i prezentacje na zadany temat.
Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z podstawą programową nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych, poszerzony dodatkowo o zagadnienia związane ze zmienianym corocznie hasłem przewodnim Olimpiady. Niemniej jednak organizatorzy zakładają, że uczestnicy Olimpiady wykażą się umiejętnością samodzielnego przyswajania wiedzy wykraczającej poza wymogi szkolne. Młodzież biorąca udział w Olimpiadzie powinna posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii, ekonomii, zarządzania i prawa.
Program Olimpiady składa się z dwóch bloków tematycznych - stałego i zmiennego.
1. Stały blok tematyczny dla wszystkich edycji Olimpiady obejmuje następujące obszary:
- Makrouwarunkowania przedsiębiorczości
- Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania przedsiębiorczości
- Przedsiębiorczość w rodzinie
- Zachowania przedsiębiorcze w przedsiębiorstwie
- Zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego
Małgorzata Staniszewska