Poziom umiejętności ruchowych sprawności fizycznej podlega ocenie w skali sześciostopniowej (1-6).
Celująca (6)
• Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a jego sprawność znacznie przewyższa normy cech motorycznych na ocenę bardzo dobrą
• Potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę w konkurencjach, zawodach.
• Jest bardzo zaangażowany na lekcjach.
• Rozwija swoje uzdolnienia.
• Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym szkoły, bądź też w innych formach aktywności związanych z wychowaniem fizycznym.
• Systematycznie reprezentuje szkołę w rozgrywkach sportowych.
• Osiąga indywidualne sukcesy na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim poza szkołą.
• Aktywnie uczestniczył w minimum 85 % lekcji wychowania fizycznego.
Bardzo dobra (5)
• Uczeń jest bardzo sprawny fizycznie; osiąga wyniki wg norm na ocenę bardzo dobrą.
• Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, zna przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie.
• Bardzo dobrze sobie radzi w większości dyscyplin.
• Umie zastosować wiedzę w samodzielnym rozwiązywaniu zadań.
• Reprezentuje szkołę w rozgrywkach sportowych, bierze udział w mistrzostwach szkoły, w zajęciach treningu SKS-u lub w innym klubie sportowym - osiągając dobre wyniki sportowe.
• Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do zajęć nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.
• Aktywnie uczestniczył w minimum 75 % lekcji wychowania fizycznego.
Dobra (4)
• Uczeń dysponuje dobrą sprawnością motoryczną.
• Ćwiczenia wykonuje prawidłowo lecz nie dość dokładnie, z małymi błędami technicznymi.
• Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem, wykazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie.
• Opanował większość umiejętności lecz w różnym stopniu.
• Radzi sobie w różnych dyscyplinach sportowych.
• Zna większość zagadnień i pojęć.
• Jego postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzi większych zastrzeżeń.
• Podejmuje wysiłek, stara się - jednak niesystematycznie.
• Aktywnie uczestniczył w minimum 60 % lekcji wychowania fizycznego.
Dostateczna (3)
• Uczeń dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną.
• Osiąga wyniki wg norm na ocenę dostateczną.
• Posiada tylko podstawowe umiejętności.
• Ćwiczenia wykonuje niepewnie z większymi błędami technicznymi.
• Wykazuje małe postępy w usprawnianiu.
• Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia.
• Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych.
• Uczestniczy w lekcji, mało się stara.
• Przeszkadza kolegom, przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej i w stosunku do kultury fizycznej.
• Aktywnie uczestniczył w minimum 55 % lekcji wychowania fizycznego.
Dopuszczająca (2)
• Uczeń posiada słabą sprawność fizyczną.
• Osiąga wyniki znacznie poniżej oceny dostatecznej.
• Opanował minimalną ilość wiadomości.
• Nie radzi sobie w większości dyscyplin.
• Ćwiczenia wykonuje niepewnie z dużymi błędami technicznymi.
• Wykazuje bardzo małe postępy w usprawnianiu motorycznym.
• Nie wkłada wysiłku, nie stara się.
• Aktywnie uczestniczył w minimum 50 % lekcji wychowania fizycznego.
Niedostateczna (1)
• Brak chęci do uczestniczenia w jakiejkolwiek aktywności ruchowe.
• Celowe stwarzanie sytuacji zagrożenia ucznia jak i współćwiczących.
Powyższe kryteria oceniania stosują:
K. Nawrocka
K. Wiśniewska
E. Daszczyk-Borczuch
A. Wronka
I. Vedral
Przy wystawianiu oceny końcowej z wychowania fizycznego na koniec semestru i na koniec roku pod uwagę brane są:
1. Aktywność na lekcjach wf.
- przygotowanie do lekcji (oceniane na bieżąco);
- zaangażowanie ucznia na lekcji (oceniane na bieżąco tzw. ocena za aktywność na lekcji);
- postawa ucznia na lekcji (umiejętność współpracy w grupie, pomocy innym czy nauczycielowi w przeprowadzeniu lekcji);
2. Postawa ucznia
- dyscyplina podczas zajęć;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas lekcji;
- przestrzeganie regulaminu korzystania z obiektów sportowych;
- postawa "fair play" podczas lekcji;
- higiena ciała i stroju;
- współpraca z grupą;
(oceniane na bieżąco ocena wypadkowa semestralna ma spory wpływ na ocenę semestralna)
3. Postępy w rozwoju sprawności fizycznej:
- oceny ze sprawdzianów praktycznych (na bieżąco w roku szkolnym);
- ocena sprawności motorycznych poprzez testy sprawności fizycznej (minimum raz w semestrze);
- udział w zajęciach dodatkowych tj. pozalekcyjnych pozaszkolnych, uczestnictwo w zawodach sportowych różnego szczebla;
4. Frekwencja - uczestnictwo w zajęciach
- spóźnienia;
- nieobecności nieusprawiedliwione;
- nieobecności usprawiedliwione;
- jednostkowe zwolnienia z ćwiczeń;
- ucieczki z zajęć;
Uczniowie, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą w pełni brać udziału w zajęciach wychowania fizycznego, zobowiązani są do przedstawienia odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego nauczycielowi prowadzącemu.